Oyunlar öğrencilerin fiziksel ve
zihinsel yeteneklerini geliştiren, yaşantılarını zevkli hale getiren, sanatsal
ve estetik niteliklerini ve becerilerini geliştiren etkinliklerdir. Eğitsel
oyunlar, öğrencilerin önceden öğrendikleri bilgileri pekiştirmelerini ve daha
rahat bir ortamda tekrar etmelerini sağlayan etkinliklerdir.
Nedir?
Eğitsel Oyun Yazılımları,
öğrencilerin oyun oynama heves ve isteklerinden yararlanarak ders konularını
oynayarak öğrenmeleri ve problem çözme becerilerini oynayarak geliştirmelerini
sağlayan yazılımlardır.
Öğrencilere kazandırılmak
istenen bilgi ve becerilerin oyunların içinde gizlendiği, asıl amacın oyun
oynamaktan çok bilginin oyunlar yoluyla verilmesi olan eğitsel oyun yazılımları
konuya karşı güdülenmelerine ve ilgilerini konuya yöneltmelerine yardımcı olur.
Genel Yapısı
Formel bilgilerin oyun ortamında
daha hızlı ve kalıcı olarak öğrenildiği çoğu eğitici tarafından bilinen bir
gerçektir. Eğitsel oyun yazılımları öğrenme-öğretme sürecinde sıklıkla
kullanılan ve yapısı itibari ile benzeşim yazılımlarına benzeyen öğretim
materyalleridir.
Eğitsel oyun yazılımları ile
geleneksel ortamda oynanan oyunlar bilgisayar ortamına aktarılmış, öğretmen ve
öğrencilerin hizmetine sunulmuştur.
Problem Çözme yazılımlarının genel amacı
öğrencilerin gündelik yaşamda karşılaşabilecekleri problemleri önceden tecrübe
edinip onlara problemleri çözme becerisinin kazandırılmasıdır. Amaç doğru
olarak bunu gerçekleştirme amacından çok istenen yererliliğe
ulaşılabilinmesidir.
Eğitsel Oyunlarda Genel Faktörler;
1.
Hedefler/Amaçlar
2.
Kurallar
3.
Yarışma
4.
Çeldirici
5.
Hayal
6.
Güvenlik
7.
Eğlence
Dikkat Edilecek
Hususlar;
► Yazılımda öğrencinin ne
yapacağı, hedefi açık olmalıdır.
► Öğrencilerin bireysel
özelliklerine göre ses şiddeti, yazı büyüklüğü gibi kullanımların değiştirilebilir
olması gerekir.
► Öğrenciyi rahatsız etmeyecek
formatta renk, müzik, ses ve canlandırma öğelerine sahip olmalıdır.
► Yazılım şiddet ve argo gibi
uygun olmayan davranış ve dil örüntüleri barındırmamalıdır.
► Yazılım öğrenciyi yaptığı etkinliklerden
haberdar etmelidir.
Amaçları;
Bu yazılımların ana teması
eğlendirme ve eğlendirerek öğretmedir. Bu yazılımlar çocuğa hoşça vakit
geçirten, ama gerçekleştirilen informal etkinlik içerisinde formel bilgilerde
öğreten veya önceki formel bilgileri de pekiştiren yazılımlardır. Bu yazılımlar
aracılığıyla hem yeni bilgiler öğrenilebilir hem de önceden öğrenilen
bilgilerin eğlendirici mekanizmalarla ya da alıştırmalarla pekiştirilmesi
sağlanır.
Birçok
akademik oyun programının amacı, alıştırma, uygulama, öğrenilmiş bilgilerin
tekrarını yapabilme ve hatta problem çözme stratejilerini öğretebilmektir.
Öğretimsel oyunları sağladığı avantajlar arasında belki de en önemlisi,
kullanıcının öğrenme ortamında sürekli
aktif olmasıdır. Her oyun, kullanıcıyı belli bir bağlamda tanımlayan, O'na
belli roller veren ve kullanıcının belli oranlarda sorumluluk alarak verdiği
kararların sonuçlarını gösteren yazılımlardır. Oyunlar, ayrıca öğrencilerin
yaratıcılık, ilke ve stratejileri sorgulama ve yeni ilkeler araştırma ve
oluşturma yeteneklerini de geliştirir.
Eğitsel Bir Oyunda Olması Gereken
Özellikler;
a)
Eğlenerek Öğrenme
b)
Problem Çözme
c)
Kritik Düşünme
d)
Kavram Öğretimi
e)
Strateji Geliştirme
f)
Olgunlaşma
g)
Hedefe yönelik olma
h)
Dikkat dağıtmama
i)
Bireysel ve grup çalışmalarına uygunluk
j)
Tasarım olarak yeterlilik
k)
İçeriğe uygunluk
l)
Öğrenci seviyesine uygun kullanım
m)
Alıştırmaların özellikleri
n)
Güncellenme özelliği
Eğitsel
Oyun Yazılımlarının Yararları;
1) Oyunlar öğrencilerin fiziksel ve
zihinsel yeteneklerini geliştiren, yaşantılarını zevkli hale getiren, sanatsal
ve estetik niteliklerini ve becerilerini geliştiren etkinliklerdir.
2) İyi
tasarlanmış eğitsel oyun yazılımları geleneksel öğretime; eğlendirme ve yarışma
özelliği katarak bu yazılımlar aracılığıyla öğrenmeleri gereken konu hakkında
daha kalıcı bilgi sahibi olurlar.
3) Eğitsel oyun yazılımları öğrencilerin olgu
ve olayları algılama,kritik durumlara ilişkin kararlar alma,etkinlikte bulunma
ve devimsel becerileri geliştirmeye yardımcı olur.
4) Çocukların birbirleri ile iletişim
kurmalarını ve teknoloji kültürü kazanmalarını da olanaklı kılar.
5) Okul öncesi çağda bulunan öğrencilerin el
göz koordinasyonlarını geliştirme ve zihinsel becerilerini kazanmalarında
yardımcı olur.
6) Çocukların karar verme, analitik düşünme
ve problem çözme becerilerini geliştirir.
7)
Öğrencilere kazandırılmak istenen bilgi
ve becerilerin oyunların içinde gizlendiği, asıl amacın oyun olmaktan çok
bilginin oyunlar yolu ile verilmesi olan eğitsel oyun yazılımları öğrencilerin
konuya karşı güdülenmelerine ve ilgilerini konuya yöneltmelerine yardımcı olur.
Fırıldak Blog'da yayınlanacak yeni yazılar e-mail adresinize gelsin.
ConversionConversion EmoticonEmoticon