Eğitsel Oyun Yazılımları Nedir, Amaçları, Özellikleri ve Yararları

eğitsel oyun yazılımları
eğitsel oyun yazılımları


EĞİTSEL OYUN YAZILIMLARI

   Oyunlar öğrencilerin fiziksel ve zihinsel yeteneklerini geliştiren, yaşantılarını zevkli hale getiren, sanatsal ve estetik niteliklerini ve becerilerini geliştiren etkinliklerdir. Eğitsel oyunlar, öğrencilerin önceden öğrendikleri bilgileri pekiştirmelerini ve daha rahat bir ortamda tekrar etmelerini sağlayan etkinliklerdir.

                Nedir?

       Eğitsel Oyun Yazılımları, öğrencilerin oyun oynama heves ve isteklerinden yararlanarak ders konularını oynayarak öğrenmeleri ve problem çözme becerilerini oynayarak geliştirmelerini sağlayan yazılımlardır.

    Öğrencilere kazandırılmak istenen bilgi ve becerilerin oyunların içinde gizlendiği, asıl amacın oyun oynamaktan çok bilginin oyunlar yoluyla verilmesi olan eğitsel oyun yazılımları konuya karşı güdülenmelerine ve ilgilerini konuya yöneltmelerine yardımcı olur.

                Genel Yapısı

      Formel bilgilerin oyun ortamında daha hızlı ve kalıcı olarak öğrenildiği çoğu eğitici tarafından bilinen bir gerçektir. Eğitsel oyun yazılımları öğrenme-öğretme sürecinde sıklıkla kullanılan ve yapısı itibari ile benzeşim yazılımlarına benzeyen öğretim materyalleridir.

       Eğitsel oyun yazılımları ile geleneksel ortamda oynanan oyunlar bilgisayar ortamına aktarılmış, öğretmen ve öğrencilerin hizmetine sunulmuştur.

   Problem Çözme yazılımlarının genel amacı öğrencilerin gündelik yaşamda karşılaşabilecekleri problemleri önceden tecrübe edinip onlara problemleri çözme becerisinin kazandırılmasıdır. Amaç doğru olarak bunu gerçekleştirme amacından çok istenen yererliliğe ulaşılabilinmesidir.
               
Eğitsel Oyunlarda Genel Faktörler;

1.       Hedefler/Amaçlar
2.       Kurallar
3.       Yarışma
4.       Çeldirici
5.       Hayal
6.       Güvenlik
7.       Eğlence

Dikkat Edilecek Hususlar;

Yazılımda öğrencinin ne yapacağı, hedefi açık olmalıdır.
Öğrencilerin bireysel özelliklerine göre ses şiddeti, yazı büyüklüğü gibi kullanımların değiştirilebilir olması gerekir.
Öğrenciyi rahatsız etmeyecek formatta renk, müzik, ses ve canlandırma öğelerine sahip olmalıdır.
Yazılım şiddet ve argo gibi uygun olmayan davranış ve dil örüntüleri barındırmamalıdır.
Yazılım öğrenciyi yaptığı etkinliklerden haberdar etmelidir.

                Amaçları;

                Bu yazılımların ana teması eğlendirme ve eğlendirerek öğretmedir. Bu yazılımlar çocuğa hoşça vakit geçirten, ama gerçekleştirilen informal etkinlik içerisinde formel bilgilerde öğreten veya önceki formel bilgileri de pekiştiren yazılımlardır. Bu yazılımlar aracılığıyla hem yeni bilgiler öğrenilebilir hem de önceden öğrenilen bilgilerin eğlendirici mekanizmalarla ya da alıştırmalarla pekiştirilmesi sağlanır.

                Birçok akademik oyun programının amacı, alıştırma, uygulama, öğrenilmiş bilgilerin tekrarını yapabilme ve hatta problem çözme stratejilerini öğretebilmektir. Öğretimsel oyunları sağladığı avantajlar arasında belki de en önemlisi, kullanıcının öğrenme ortamında sürekli aktif olmasıdır. Her oyun, kullanıcıyı belli bir bağlamda tanımlayan, O'na belli roller veren ve kullanıcının belli oranlarda sorumluluk alarak verdiği kararların sonuçlarını gösteren yazılımlardır. Oyunlar, ayrıca öğrencilerin yaratıcılık, ilke ve stratejileri sorgulama ve yeni ilkeler araştırma ve oluşturma yeteneklerini de geliştirir.

Eğitsel Bir Oyunda Olması Gereken Özellikler;

a)      Eğlenerek Öğrenme 
b)      Problem Çözme 
c)       Kritik Düşünme 
d)      Kavram Öğretimi 
e)      Strateji Geliştirme 
f)       Olgunlaşma 
g)      Hedefe yönelik olma 
h)      Dikkat dağıtmama 
i)        Bireysel ve grup çalışmalarına uygunluk 
j)        Tasarım olarak yeterlilik 
k)      İçeriğe uygunluk 
l)        Öğrenci seviyesine uygun kullanım 
m)    Alıştırmaların özellikleri 
n)      Güncellenme özelliği

Eğitsel Oyun Yazılımlarının Yararları;

1) Oyunlar öğrencilerin fiziksel ve zihinsel yeteneklerini geliştiren, yaşantılarını zevkli hale getiren, sanatsal ve estetik niteliklerini ve becerilerini geliştiren etkinliklerdir.

2) İyi tasarlanmış eğitsel oyun yazılımları geleneksel öğretime; eğlendirme ve yarışma özelliği katarak bu yazılımlar aracılığıyla öğrenmeleri gereken konu hakkında daha kalıcı bilgi sahibi olurlar.

3) Eğitsel oyun yazılımları öğrencilerin olgu ve olayları algılama,kritik durumlara ilişkin kararlar alma,etkinlikte bulunma ve devimsel becerileri geliştirmeye yardımcı olur.

4) Çocukların birbirleri ile iletişim kurmalarını ve teknoloji kültürü kazanmalarını da olanaklı kılar.

5) Okul öncesi çağda bulunan öğrencilerin el göz koordinasyonlarını geliştirme ve zihinsel becerilerini kazanmalarında yardımcı olur.

6)      Çocukların karar verme, analitik düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirir.


7)      Öğrencilere kazandırılmak istenen bilgi ve becerilerin oyunların içinde gizlendiği, asıl amacın oyun olmaktan çok bilginin oyunlar yolu ile verilmesi olan eğitsel oyun yazılımları öğrencilerin konuya karşı güdülenmelerine ve ilgilerini konuya yöneltmelerine yardımcı olur.
Latest
First